Ze waren een onverslaanbaar team, maar het was geen gewoon geluk; er zat een sleutel in. Dit is hun verhaal: tijdens de race moet de navigator snelle oplossingen hebben voor vragen en de antwoorden komen van voorbereiding, intuïtie en ervaring.

Twee weken voor elke motorrace arriveerde Henry Liddon, als navigator of piloot zoals sommigen het noemen, op de rallylocatie. Hij leende een auto en liep verschillende keren het hele circuit af om er vertrouwd mee te raken en te leren waar de belangrijke plaatsen zouden zijn, zoals de servicebaai. Na enkele dagen dat hij het plan bijna uit zijn hoofd kende, zou Mäkinen arriveren en zouden ze samen oefenen met Liddons aantekeningen. Ze hebben het hele nummer meerdere keren doorlopen en het resultaat was onvermijdelijk.

De zakelijke omgeving is hiervan een kopie. Je hebt snelheid, snelle reflexen, scherpe vaardigheden nodig en je moet ver in de toekomst kunnen kijken. Wanneer u een gedetailleerd businessplan opstelt en schrijft, raakt u hardwired voor succes. Het schrijven van een bedrijfsplan maakt je creatiever, in staat om het grote geheel te zien – het doel van je ondernemersidee – en laat je zien wat er nodig is om te slagen.

We houden er allemaal van om te winnen. En er kan maar één winnaar zijn. Wat de winnaar creëert, is: passie en gedrevenheid, evenals bewustwording van het doel (dat is de bestuurder), een gedetailleerd actieplan, een bedrijfsplan (dat is het brein van de race)

Zonder deze eigenschappen kun je nog wel autorijden, maar zonder plan kom je misschien nergens terecht. Het is het strategische planningsproces dat je verder brengt. Met een plan kun je een winnaar worden.

Tegenwoordig is het veel gemakkelijker om te bloeien dan ooit tevoren. De sleutel tot welvaart is bekend. Maar de spreekwoordelijke duivel slaapt in de details – in de kennis hoe hij het moet gebruiken.