Zonder twijfel kan autotuning het uiterlijk, de prestaties en de mogelijkheden van een voertuig aanzienlijk verbeteren. Je hebt waarschijnlijk gezien hoezeer het de auto’s van je vrienden of buren heeft getransformeerd, en je zegt misschien: “Dat wil ik ook!”

Er zijn veel meningen over hoe u uw auto moet tunen (neem bijvoorbeeld autoforums), maar u moet dergelijke adviezen met een korreltje zout nemen. Meestal is dit goedbedoelde advies bevooroordeeld, gebaseerd op wat de mensen die het delen hebben meegemaakt. Om nog maar te zwijgen van het feit dat ze niet per se experts zijn op dit gebied.

Voordat je je stort op het tunen van je auto, moet je de antwoorden op deze vragen weten, om er zeker van te zijn dat je het meteen goed doet (en geen tijd en geld verspilt).

Voor wat voor soort auto ga je met de tuning?

Voordat je begint, is het belangrijk om te begrijpen waar je heen wilt met de auto tune. Misschien wil je gewoon een straatauto die er agressiever uitziet, beter stuurt en sneller sprint, of misschien wil je een volledig geprepareerde wegrace-, dragrace-, of autocross-raceauto die het kan opnemen tegen de beste kanshebbers in nationale competities. Al deze tuningopties worden vanaf het begin anders uitgevoerd.

Tip: https://www.extremecarstyling.nl/wagner-tuning

Begin dus niet zomaar met het modden van je auto omdat de mods er goed uitzien op de auto van je vriend, of omdat je is verteld dat bepaalde mods must-haves zijn. Het kan zijn dat je er later achter komt dat je toch een andere richting op wilt met de tuning, en dat kan betekenen dat je alle mods die je in eerste instantie had geïnstalleerd weer uit elkaar moet halen. Erger nog, het kan zijn dat je het bijna onmogelijk vindt om een agressievere afstelling te doen, vanwege de aanpassingen die je in het begin hebt gemaakt.

Wat voor soort auto ga je voor met de tuning

Wil je bolt-on of permanente modificaties?

U moet ook overwegen of u wel of niet permanente auto modificaties wilt doen. Als u niet gaat voor een echt extreme tuning, als u niet wilt dat de garantie op uw auto vervalt, of als u van plan bent om uw auto door te verkopen een aantal jaren op de weg, moet u denken over het krijgen van bolt-on mods die kunnen worden verwijderd op wil. Er zijn vele opties die er voor bolt-on aftermarket onderdelen – zoals gelijke/ongelijke lengte headers en uitlaatsystemen – zodat u waarschijnlijk vrij goed met dergelijke wijzigingen tarief vrij goed.

Als je de auto echter helemaal wilt tunen (vooral als je de auto voor serieuze circuit- of raceklussen wilt gebruiken), dan zul je misschien permanente modificaties moeten aanbrengen om het prestatieniveau te bereiken dat je van de auto verwacht.

Wat is uw platform?

U moet alleen een auto tunen die in goede staat is. Het heeft geen zin om een auto te modificeren die een degenererende motor of een gammel ophangingssysteem heeft, omdat zo’n auto misschien niet in staat is om de winst in pk’s die met de modificaties komen te benutten en te benutten. Je moet het voertuig volledig repareren of onderhouden voordat je het gaat tunen; dat kan betekenen dat je bepaalde onderdelen en componenten moet vervangen.

 

Bovendien, uw voertuig moet ideaal zijn voor uw beoogde tuning. Bijvoorbeeld, als u wilt een vuurspuwende, weg race auto te bouwen, zou een Hyundai Accent niet de beste keuze van de auto voor je. Een platform dat al getuned en ontworpen is voor prestaties zou in zo’n geval het beste zijn, omdat je dan niet zoveel hoeft uit te geven om het op een competitief prestatieniveau te krijgen als je met de Accent zou doen.

Uitgelicht: https://www.extremecarstyling.nl/remus

Zal uw getunede auto in staat zijn om in de echte wereld te rijden?

Als je van plan bent om je getunede auto in een aanhangwagen naar het circuit of de wedstrijdlocatie van je voorkeur te vervoeren, dan hoef je je hier geen zorgen over te maken. Als je echter van plan bent om met deze auto op gewone straten en wegen te rijden, dan moet je nadenken over hoe je getunede auto zal omgaan in de echte wereld. Een super-geslamde coupe met een kin-spoiler aan de voorkant ziet er geweldig uit, maar het is meer dan waarschijnlijk dat het een verkeersdrempel of een kuil gaat schrapen, dus je wilt het misschien een aanzienlijke hoeveelheid bodemvrijheid geven als je van plan bent om ermee rond te rijden.